MODRÉ LÍMEČKY: NEDOSTATKOVÉ "ZBOŽÍ" NA TRHU PRÁCE. FIRMY JE LÁKAJÍ NA STRAVENKY I 14 PLAT

Zhruba 15 procent pracujících Čechů spadá do kategorie takzvaných modrých límečků. Zpravidla jde o řemeslníky a manuální pracovníky ve výrobě, stavebnictví, údržbě nebo logistice. Na trhu práce je těchto lidí zoufalý nedostatek.

Na trhu práce lze definovat 13 typů „límečků“ - profesí, které se liší platem, benefity i úrovní vzdělání zaměstnanců. K těm nejžádanějším na trhu práce se aktuálně řadí modré límečky, tedy zaměstnanci, kteří spíš než košile oblékají montérky a pracovní pláště. „Velká poptávka je zejména po řemeslných a technických profesích, jako jsou elektrikáři, instalatéři, svářeči, mechanici a seřizovači. Tato poptávka je důsledkem rostoucí potřeby údržby stávající infrastruktury, expanze nových projektů a také přirozeného obratu pracovní síly. Nabídka inzerátů na tyto profese vzrostla meziročně více než o polovinu, průměrně ale zaměstnavatelé obdrží pouze kolem pěti až deseti odpovědí během 30 dní,“ Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.

Většina řemeslníků a pracovníků z výroby nemá se sehnáním práce problém. Modré límečky patří při hledání zaměstnání ke konzervativnějším, stále nejvíce využívají inzeráty firem i personálních agentur. „V digitální éře modré límečky obrací svůj pohled k internetu a sociálním sítím, pracovní nabídky se objevují často na facebooku a různých lokálních pracovních skupinkách. Existují také webové stránky a platformy specializované přímo na manuální a technické profese, které nabízejí inzeráty zaměřené specificky na tuto cílovou skupinu. Jedním ze specializovaných pracovních portálů je acprace.cz Tento pracovní portál je zaměřen přímo pro rychlé a efektivní vyhledávání pracovních pozic vhodných výhradně spíše pro modré límečky, není potřeba dlouze vyplňovat odpovědní formuláře a dokládat životopisy. Uchazeč u vybrané pracovní pozice a lokality odpoví na základě rychlého kontaktu, stačí uvést i jen telefonní číslo a e-mailovou adresu. Na základě těchto informací se mu ozve konzultant – personalita, který má pozici na starost, a zbytek dořeší telefonicky nebo online,“ popsala Vladimíra Marková, ředitelka personální agentury AC Jobs.

Od hledání nové práce uchazeče zpravidla odrazuje dlouhý náborový proces, to ale u modrých límečků neplatí. Ti se na nová pracovní místa dostávají nejrychleji ze všech skupin. Obvykle do zaměstnání nastoupí do třech týdnů od pohovoru. „Výběrové řízení pro pozice modrých límečků se běžně zaměřuje na praktické dovednosti a zkušenosti kandidátů. Často zahrnuje osobní pohovory, praktické zkoušky a občasné ověření referencí. Proces je navržen tak, aby rychle identifikoval schopnosti uchazečů splňovat požadavky dané pozice. Výběrové řízení pro modré límečky je často jednokolové. Krátké výběrové řízení může vést k vyšší fluktuaci, protože rozhodovací proces je rychlý a méně komplexní. Právě modré límečky patří k těm zaměstnancům, kteří mění práci častěji, i kvůli krátkým výběrovým řízením neváhají odejít za lepšími platovými podmínkami,“ uvedla Vladimíra Marková.

Právě nabídkou vyšších platů se firmy snaží nalákat nové zaměstnance. Ty mohou u schopných řemeslníků dosáhnout i výše platů manažerů. „Průměrné měsíční finanční ohodnocení řemeslníků se samozřejmě liší podle oboru. Obecně zkušený řemeslník, který je zaměstnán u firmy, si v průměru vydělá 40 až 50 tisíc. Řemeslník pracující jako OSVČ si může vydělat až 80 tisíc měsíčně. A řemeslník, který zároveň dělá své řemeslo, ale navíc je ochoten a schopen nést zodpovědnost za další dva nebo tři řemeslníky, které zaměstnává, si vydělá ještě daleko více,“ řekl Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ). Vysoké finanční ohodnocení potvrzuje i Vladimíra Marková: „Nedávno jsme pro jednoho z našich klientů hledali elektrikáře, u této pozice nabízela firma nástupní plat 80 tisíc korun,“ řekla.

Dalším způsobem, jak firmy lákají modré límečky, jsou benefity. Aktuálně nejžádanějším benefitem v Česku je flexibilita, ta však ve výrobě zpravidla své místo nemá, firmy mají ale jiné trumfy, na které modré límečky slyší. „Uchazeči mají často v oblibě benefity v podobě náborových příspěvků a u řady pozic je poptávaný benefit ubytování. Velký zájem je i o finanční benefity v podobě 13. a 14. platu, nejrůznějších bonusů a prémií. Velký hlad je mezi zaměstnanci po placené dovolené v délce pěti týdnů a benefity související se zdravotním volnem. Stravenky neberou už zaměstnanci jako benefity, ale spíše jako běžný standard, přesto by je zaměstnavatelé neměli vyřazovat,“ popsala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Navzdrory tomu, že se většina mladé generace vidí spíš za kancelářským stolem než pracovním ponkem, zájem o učební obory se každoročně zvyšuje. Stav řemeslníků v Česku to ale do budoucna dramaticky nezlepší. „Česká ekonomika se orientuje na výrobní sektor, to generuje značnou potřebu po odbornících, jako jsou technici, mechanici, konstruktéři, technologové a elektrikáři. Problém s obsazováním některých pozic bude pokračovat a ke zlepšení bude docházet velmi pomalu. Starší generace řemeslníků odchází do důchodu a jejich nahrazení mladými začínajícími bude trvat velice dlouho,“ uvedla Vladimíra Marková.

Spousta firem se proto urychleně snaží nahradit lidskou práci stroji. Některé profese vhodné pro modré límečky tak v budoucnu zaniknou. „Automatizace, robotizace a umělá inteligence pravděpodobně nahradí řadu pracovních míst, která jsou primárně rutinní, patří sem například práce na montážních linkách, povolání, která jsou málo kvalifikovaná. Naopak kvalifikované instalatérské, elektrikářské či tesařské práce budou potřebné i v budoucnu,“ uzavřela Olga Hyklová.