Odborníci očekávají, že v roce 2016 budou lidé měnit své zaměstnání častěji než v předešlých letech. Celkem 61 procent zaměstnanců si myslí, že jejich měsíční příjem by měl být vyšší. A právě výše platu je nejčastějším důvodem změny zaměstnání. Navzdory tomu, že nabídka volných pracovních míst stoupá, sehnat vysněnou pozici stojí uchazeče stále velké úsilí. V prvním čtvrtletí roku se navíc musí připravit na konkurenci v podobě čerstvých absolventů.
Během prvního čtvrtletí roku se na vysokých školách konají druhé termíny státních závěrečných zkoušek. Český pracovní trh tak zaplaví vlna nových uchazečů. Pouhý vysokoškolský diplom ale absolventům k získání vysněné pozice nestačí. „Pracovní pohovor není jediným krokem na cestě k vysněné práci, je však zásadní. Často se stává, že uchazeči chodí na pohovory nedostatečně připraveni. Není výjimkou, že si ani nezjistí základní informace o nabízené pozici nebo firmě, ve které se o zaměstnání ucházejí. Kdo by si ale myslel, že úspěch pohovoru závisí na míře znalostí, mýlil by se. Na tom, jaký si personalisté udělají o uchazeči první dojem, se vědomosti podílejí jen asi sedmi procenty. Zbytek si rozdělují vzhled a celkové vystupování,“ popsala Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC JOBS.
Při hledání nového zaměstnání má velký vliv na jeho získání míra předchozí praxe. „Celkem 77 procent firem dá při pracovním pohovoru přednost uchazeči s praxí v oboru. Praxe přímo v oboru je velkou výhodou, roli však hrají v podstatě jakékoli pracovní zkušenosti. Podle průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání dá 55 procent zaměstnavatelů přednost absolventovi, který chodil alespoň na nějaké brigády, před tím, který nikdy nepracoval. Absolventů s nulovou praxí je v Česku kolem pěti procent. Další, na co se firmy zaměřují, je jazyková vybavenost uchazeče. Znalost cizího jazyka je podstatná pro 42 procent společností. Naopak zkušenost s prací v zahraničí upřednostňují jen čtyři procenta firem,“ uvedla Martina Látalová, obchodní ředitelka společnosti AC JOBS.
Kolem 66 procent lidí uvádí jako důvod změny zaměstnavatele nízký plat. Představy uchazečů a firem o výši nástupního platu se ale často liší. „Zatímco absolventi by si představovali nástupní plat v rozmezí od 25 do 30 tisíc korun, téměř 40 procent firem uvádí, že obvyklý nástupní plat v jejich společnosti se pohybuje mezi 15 a 20 tisíci korun měsíčně. Plat ve firmách v Česku ale poměrně rychle roste. Už po roce práce je 50 procent firem ochotno zvýšit svým zaměstnancům plat na 25 až 30 tisíc korun. Uchazeč o nové zaměstnání by se rozhodně na pracovním pohovoru neměl bát své představy o nástupním platu sdělit. To, zda představa uchazeče o výši platu koresponduje s jeho skutečnou výší, je důležité pouze pro 11 procent firem. Uchazeč by si ale ještě před pohovorem měl zjistit, jaká je průměrná výše platů v daném oboru, extrémně přemrštěné požadavky na plat samozřejmě dobrý dojem nedělají,“ doplnila Martina Látalová.
Kdo hledá novou práci, měl by kromě odpovídání na inzeráty oslovit také personální agentury. „Výhoda spolupráce s personální agenturou pro uchazeče spočívá především v tom, že získá větší množství pracovních nabídek najednou. Zúčastní se tak více výběrových řízení a jeho šance na rychlé nalezení nové práce rostou. Velké plus spočívá také v tom, že agentura lépe zná prostředí dané firmy, nabízené benefity, zaměstnanecké výhody, ale i úskalí, která s sebou kýžená pracovní pozice nese. Není tak výjimkou, že uchazeči vybere jinou pracovní pozici, která lépe vyhovuje jeho požadavkům. Navíc většina zaměstnavatelů, zejména velkých firem, spolupracuje při výběru uchazečů výhradně s personální agenturou a nové zaměstnance jiným způsobem nehledá,“ dodala Martina Látalová.