EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR V HOSPODÁŘSKÝCH NOVINÁCH

Životní příběh majitelky naší společnosti paní Olgy Hyklové vyšel v Hospodářských novinách, příloha Podnikání. Nenechte si ujít reportáž o tom, jak se jí podařilo vybudovat největší českou personální agenturu v oblasti náboru.

ČEŠI SE NEUMĚJÍ POCHLUBIT

Olga Hyklová vlastní největší tuzemskou personální agenturu zaměřenou na nábor lidí. Než založila společnost Advantage Consulting, měla v oboru minimální zkušenosti. Nyní podnikatelka, jejíž firma byla loni oceněná v CSR soutěži za zaměstnávání handicapovaných, chystá expanzi firmy na Slovensko.

Když Olga Hyklová hledá pracovníky pro firmy, které osloví její personální agenturu, chce, aby se její konzultanti zúčastnili přímo výběrového řízení u klienta. Dnes není tento postup neobvyklý, ale před dvanácti lety byla její brněnská agentura Advantage Consulting nejspíš jediná, která šla v Česku touto cestou.

"Jsem přesvědčená, že jedině tak to může fungovat. Jak chcete zprostředkovat nějakého zaměstnance, když výborně neznáte firmu, kde bude pracovat, její kulturu a člověka, jenž bude novému pracovníkovi šéfovat?" ptá se devětatřicetiletá usměvavá blondýnka.

Zvolená strategie se jí očividně vyplatila. Její firma je dnes největší tuzemskou personální agenturou v oblasti náboru, která ročně pomůže najít práci více než 2600 lidem. Roční tržby přesahují 70 milionů korun a letos by se měly zvýšit o pětinu. V lednu příštího roku se Hyklová chystá v Bratislavě otevřít slovenskou pobočku. "Máme řadu klientů, kteří působí i na Slovensku a rádi by naše služby využili i tam. Mnoho Slováků také hledá práci v Česku. Na pohovor do Česka se jim ale pochopitelně nechce a po Skypu vše nedomluvíte," říká podnikatelka.

V prvním roce fungování slovenské pobočky plánuje obsadit dvacet pozic měsíčně. Hyklová ale myslí i na druhé. Loni její podnik získal prestižní ocenění TOP odpovědná firma za zaměstnávání nevidomých.

Rodačku z Dubňan u Hodonína přitom původně lákalo daňové poradenství. "Na jednom veletrhu pracovních příležitostí rozdávala nadnárodní auditorská společnost propisky Parker. Řekla jsem si, že když si mohou tohle dovolit, chci tam pracovat," usmívá se Hyklová. Potom během studií pomáhala kamarádovi hledat vhodného uchazeče na ředitelský post v jedné firmě a svět headhunterů ji nadchl.

"Živit se tím, že posloucháte, co lidé dělali a dokázali, mi přišlo úžasné," říká. Když ale rozeslala svůj životopis do personálních agentur, nikde ji kvůli nedostatku praxe nechtěli. Nakonec ji přijal majitel jedné malé brněnské firmy, odkud ale po dvou měsících s hrdě vztyčenou hlavou odešla. "U jednoho klienta jsem pracovala do půl osmé do večera na výběru. Druhý den se mě šéf ptal, proč jsem nebyla před pátou v práci. Když jsme mu to řekla, prohlásil, že mi nevěří, ať jdu zpátky do kanceláře a sáhnu si do svědomí. Tuhle křivdu jsem neunesla," vzpomíná Hyklová.

Zjistila, že dvouměsíční praxe její cenu na trhu práce nezvýšila. Zavolala tedy mamince a poprosila ji, zda může k rozjezdu podnikání použít peníze, které jí rodiče spořili na nákup bytu. S podporou rodičů a tehdejšího partnera založila personální agenturu Advantage Consulting.

"V té době už bylo na trhu okolo 1500 takových firem. Bylo nutné vyřídit licenci na ministerstvu, kterou mi nechtěli vydat, protože je nutné mít praxi. Musela jsem tedy najít odpovědnou osobu. Já to ale chtěla dělat a věřila jsem, že se prosadím. Při oslovování prvních klientů jsem na rovinu říkala, že nemohu soupeřit se zavedenou konkurencí nadnárodních agentur, ale že to chci a umím dělat a že mě to hrozně baví. Nejlepší bylo dostat se přímo k majitelům firem, protože ti si moc dobře vzpomínali na vlastní začátky a líbilo se jim moje nadšení. Radši dali práci mně, protože věděli, že se přetrhnu, abych jim pozici obsadila tak, jak si představují. A mé služby byly také levnější," popisuje podnikatelka své začátky.

Zatímco ostatní firmy hledaly v té době zaměstnance za dva až tři průměrné měsíční platy kandidáta, Hyklová si účtovala jedenapůlnásobek měsíční mzdy. Časem ale svoji cenovou strategii upravila. "Pochopila jsem, že válcování cenou nemá dlouhodobě smysl. Nedávám slevy, raději nabídnu zákazníkům něco navíc − třeba psychologické otestování uchazeče či jinou službu," říká Hyklová.

Od počátku také odmítla běžnou praxi personálních agentur spočívající v tom, že jejich konzultanti hledající vhodné kandidáty pro pracovní pozice u klientů působí zároveň jako obchodníci a shánějí nové zakázky. "Připadalo mi to nesmyslné. Někdo je dobrý obchodník, někdo ne. Konzultanti se musí vyvíjet spíše odborně, spolupracovat s klientem dlouhodobě a umět se do něj vcítit," říká Hyklová.

Tato strategie se jí vyplácela, ale jen do příchodu hospodářské krize v roce 2008. Tehdy jejím konzultantům rapidně ubylo práce, ale místo toho, aby začali aktivně shánět jinou, čekali na to, až jim ji sežene firma. "Nechtěli zvednout telefon a pomoci. Protože ale velká část jejich platu byla závislá na výsledcích, raději odešli. Od té doby přijímám jen lidi, kteří jsou v případě potřeby ochotni hledat i nové příležitosti," komentuje Hyklová.

Klienti stále častěji požadují, aby konzultanti byli opravdoví odborníci v oblasti, v níž hledají kandidáty. Proto před lety Hyklová rozdělila firmu na oddělení specializující se například na IT, zdravotnictví či strojírenství. Konzultanti musí vědět, kde mají vhodné kandidáty hledat.

"Třeba lékaře na síti LinkedIn skoro nenajdete, musíte chodit na jejich konference či přednášky a zjistit, co čtou. U ,ajťáků' zase nemá smysl investovat do bannerů, které se objevují na specializovaných IT serverech, protože každý průměrný ajťák je má povypínané, aby ho nerušily," říká Hyklová.

Největší tuzemská personální agentura v oblasti recruitmentu. Na trhu působí od roku 2002, má centrálu v Brně a pobočky po celé České republice. Ročně pomůže najít práci více než 2600 uchazečům. Loňské tržby činily 70 milionů korun (společně s AC Jobs 90 milionů), letos je firma plánuje navýšit o 20 procent. Dohromady Olga Hyklová zaměstnává okolo sta lidí. V lednu příštího roku se manažerka chystá otevřít pobočku firmy v Bratislavě. Loni Advantage Consulting získala prestižní ocenění TOP odpovědná firma za zaměstnávání handicapovaných a ocenění Stejná šance – Zaměstnavatel roku 2014.

Firmy nyní více zajímá, na jakých projektech kandidáti pracovali, co vyvinuli a co se jim podařilo. "V minulosti jsme popisovali, jací jsou uchazeči lidé a jak na nás působili. Připadá mi, že dnes už o takové ,horoskopy' nemá nikdo zájem. Klienti se soustřeďují na to, aby poznali, zda je uchazeč odborník, či nikoliv," vysvětluje Hyklová. Také je zajímá, v čem jsou opravdu dobří a na jaké pracovní úspěchy jsou hrdí.

"Zjistila jsem, že Češi se neumějí pochválit − připadá jim, že by se chlubili. Proto jsme zavedli do osobních pohovorů a následné prezentace sekci, co člověk považuje za své profesní úspěchy. Divili byste se, jak je těžké to z některých lidí dostat a jak potom koukáte, co všechno dokázali," dodává podnikatelka.

V některých oborech musí vyvinout velké úsilí, aby kvalitní kandidáty vůbec sehnala. Na trhu je totiž obrovský převis poptávky nad nabídkou. "Dávat inzerát, že hledáte ajťáka, je úplně zbytečné. Firmy v tuzemsku už si je mezi sebou jen přetahují. Máme šanci, když někoho přímo oslovíme a ten bude nespokojený a ochotný přejít do jiné firmy. Navíc podniky se nyní přebíjejí v benefitech, aby si své ajťáky udržely," popisuje manažerka.

Občas se však vyskytnou klienti, kteří překročí hranice férového jednání. Jedna německá firma, která si v Česku zřizovala call centrum, nařídila agentuře, aby kandidátky předložily při výběrovém řízení těhotenský test.

"Některé zahraniční firmy si patrně stále myslí, že tu žijeme na stromech," říká Hyklová, která tuto zakázku striktně odmítla. Na druhou stranu ale nesnáší přehnanou korektnost, která je vidět v některých inzerátech. "Přijde mi hloupé, když firma hledá asistentku, ale do inzerátu dá i mužský rod. Považuji za lepší rovnou napsat, že chtějí ženu, a ne pak chlapům vysvětlovat, že jim něco chybí nebo přebývá," říká Hyklová.

Na trhu musí soupeřit s nadnárodními giganty, kterým zajišťují přísun klientů jejich zahraniční matky. Aby získala informace o tom, který investor se chystá do Česka, navázala před časem spolupráci s agenturou CzechInvest a Sdružením pro zahraniční investice (AFI). "Provádíme průzkumy pracovního trhu, takže máme pro investory zajímavé informace ohledně očekávaných platů v dané lokalitě a oboru, či jaké benefity na kterých pozicích jsou v Česku atraktivní," popisuje manažerka.

V konkurenčním boji se zahraničními personálními agenturami má podle Hyklové její firma výhodu v pružnější reakci na potřeby klientů. "Potřebovali jsme například ve velmi krátkém čase sehnat třicet operátorů obráběcích strojů. Inzerce ani rozdávání letáčků před konkurenčními podniky moc nefungovaly. Nakonec nám pomohl inzerát, který jsme nechali rozhlásit místním rozhlasem ve vesnicích okolo továrny, která lidi poptávala," vzpomíná.

Advantage Consulting přispívá i společnosti. Před časem začali v agentuře pracovat dva nevidomí vysokoškoláci Petr a Pavel. Umožňuje to zařízení, které jim čte veškeré informace z monitoru počítače do sluchátek. "S nápadem přišla kolegyně Markéta a jsem ráda, že jsem ji poslechla. Kluci změnili atmosféru v kolektivu. Přijde mi, že se k nám nyní hlásí lidé, kteří vyznávají podobný přístup jako my," říká Hyklová.

Petr navíc letos povýšil a stal se možná jediným nevidomým headhunterem v Česku. Přes LinkedIn a další sociální sítě hledá specialisty na konkrétní pracovní pozice. "Bohužel se nám ale stále nedaří umisťovat podobně postižené lidi ke klientům. Práci přitom zastanou, jen jsme museli ve firmě začít více uklízet, protože nevidomí musí mít připravenou trasu, po které se v kanceláři pohybují, a nepořádek by je mátl," usmívá se Hyklová.

Její agentura začala také spolupracovat s projektem Terezy Maxové New Job New Life. "Účastníme se seminářů, kde mladým lidem opouštějícím dětské domovy radíme, jak si hledat práci, napsat životopis či jak se chovat na pohovoru," uzavírá podnikatelka.

Hospodářské noviny, příloha Podnikání, 11. května 2015, str. 20 - 23

autor:Jan Záluský

CELÝ ČLÁNEK SI MŮŽE PŘEČÍST ZDE