Absolventům středních škol je v dnešní době hej. Jistotu práce a vysokého výdělku mají zejména mladí ajťáci, kteří často přeruší i navazující vysokoškolské studium, aby se naplno věnovali kariéře. Firmy pochopily, že místo hledání uchazeče se striktně danými dovednostmi je výhodnější „vychovat si“ absolventa.
„Poptávka po ajťácích byla vždy nadstandardní, ale nyní jsme až překvapeni, do jaké intenzity vyrostla. Za posledních pět let je zájem o naše absolventy několikanásobně vyšší. Sami studenti jsou si své ceny vědomi a už na škole mnozí zakládají vlastní firmy, například na tvorbu webových stránek. O uplatnění strach nemají, stále častěji se studenti domluví s firmou na delší spolupráci při dvoutýdenní praxi,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku (SSŠVT). Škola měla od svého vzniku v roce 1994 historicky jediného nezaměstnaného absolventa, tak extrémní zájem firem jako nyní ale nepamatuje.
V posledních letech se podle Martina Vodičky otočil přístup mnoha firem. Už nehledají zkušené IT specialisty, ale loví mezi čerstvými IT absolventy na středních školách. Nabízí práci na zajímavém projektu a možnost kariérního postupu. „Schopného ajťáka potřebují firmy všech velikostí. Vysokoškolsky vzdělaných specialistů je na trhu zoufalý nedostatek a většinou si je přetahují velké firmy s nadsazenými platy a benefity. Menší společnosti pak automaticky hledají mezi absolventy středních škol. Ty jsou schopné zaplatit, chtějí jim věnovat čas i energii a ve všem je zaškolit. Některé firmy vycházejí nadějným absolventům vstříc i tím, že jim umožní vysokoškolské studium a zaplatí stipendium,“ poukazuje Martin Vodička.
Ukazuje se, že absolventi specializovaných středních škol jsou v dnešní době na pracovním trhu ve výhodě, vedle ajťáků je velký zájem také o absolventy odborných škol. „Za posledních pět let poptávka po absolventech středních škol a učebních oborů strmě roste a růst bude dál. Ovlivňuje ji zejména dlouhodobě nízká míra nezaměstnanosti. Zájem mají firmy o absolventy napříč obory, největší zájem je ale patrný v oblasti informačních technologií, kdy k sobě firmy často lákají čerstvé absolventy hned po maturitě, a o řemeslné obory. Nyní platí možná víc než kdy dříve, že řemeslo má zlaté dno,“ doplnila Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
Markantní zvýšení dotazů firem na žáky potvrzuje také ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ). Z řemesel si vedou nejlíp obory se stavebním nebo zahradnickým zaměřením. „Firmy se ozývají telefonicky, mailem i osobně a mají zájem nejenom o absolventy, ale i o žáky v průběhu studia na praxi nebo o učně do takzvaného odborného rozvoje. Největší nárůst poptávky vnímáme po zahradnických absolventech, ať již se jedná o budoucí zaměstnance v květinářstvích, nebo v zahradnických firmách specializovaných na realizace a údržbu zahrad, veřejné zeleně a podobně. Obrovský zájem je také o absolventy ‚střechařských‘ oborů, jako jsou pokrývači, tesaři a klempíři,“ vyjmenoval ředitel Miloslav Janeček.