Pracovní pozice manažera štěstí se již nějakou chvíli objevuje v zahraničí, do Česka však začala pronikat teprve nedávno a zejména v posledním roce se těší velké oblibě. Takzvaní „happiness manažeři“ věří, že spokojení a šťastní zaměstnanci jsou více produktivní.
Managmenty největších firem, kterým nezbývá příliš prostoru se plně soustředit na otázku spokojenosti zaměstnanců, neváhají novou pozici obsadit. Dopřejí tak svým pracovníkům možnost řešit potíže s kompetentní osobou. Jednou ze společností, která v uplynulých měsících zaplnila tuto pracovní pozici, je Konica Minolta v Brně.
Společnost Konica Minolta, která má mimo jiné v Brně evropské kompetenční centrum business aplikací, jedno ze svých pěti světových inovačních center a první výzkumné a vývojové centrum v Evropě, se rozhodla přibrat mezi sebe posilu - manažera štěstí. „Management si uvědomuje, že je třeba se zaměstnancům věnovat nejen po čistě pracovní stránce, ale také pečovat o jejich sociální stránku, pohodu v práci a osobní rozvoj. Vznikem této pozice dáváme zaměstnancům jasný signál, že jsou v naší firmě opravdu důležití,“ říká Radek Sedláček, projektový manažer z Konica Minolta.
Nová manažerka Kateřina Portová, která se své pozice zhostila před pár měsíci a pracuje na celkové koncepci péče o zaměstnance. Zajišťuje zlepšení interní komunikace, pečuje o nástupní proces a zapracování nových zaměstnanců, ale zároveň již realizuje některé dílčí aktivity jako jsou speciální akce pro zaměstnance a CSR (Corporate Social Responsibility). „Myslím, že je skvělé, že zaměstnanci mají možnost popovídat si s někým jiným kromě svého nadřízeného. Pracovníci se na mne mohou obrátit v podstatě s jakýmkoliv tématem či otázkou, která nemusí být vždy 100% spojena s pracovními úkoly. Současně ale neméně důležité je pracovat i na jejich vzdělávání a kariérní cestě každého jednotlivého zaměstnance. Mým cílem na této pozici je mít spokojené angažované zaměstnance, kteří pro svoji práci žijí. Snažím se tu být vždy pro ně,“ vysvětluje Portová, podle níž je také důležité správně nastavit očekávání zaměstnanců a dobře vysvětlit, jaká je přesná funkce této pozice.
V Konica Minolta mají zaměstnanci možnost účastnit se teambuildingových aktivit, různých soutěží, Mikuláše i vánočního večírku. Společnost s japonskými kořeny však pro zaměstnance připravuje i jiné speciální dny jako například „Origami day“ při příležitosti mezinárodního dne origami, který připadl na 11. listopadu. Výherci soutěže za nejlepší provedení a nejoriginálnější origami vyhráli láhev saké, tradičního japonského nápoje. V létě v době olympijských her zase například připravila fotosoutěž, kdy bylo cílem zachytit co nejlépe „olympijský oheň“.
Informace o tom, že manažerů štěstí na českém trhu přibývá, potvrzují personální agentury, které se s obsazováním nové pracovní pozice setkávají čím dál častěji. „Pozice manažera štěstí je mezi firmami stále oblíbenější, zahraniční trendy se k nám v tomto ohledu šíří skutečně rychle. Novou pracovní sílu vyhledávají především společnosti z IT oblasti a progresivní moderní firmy, které uplatňují nové metody v motivaci zaměstnanců,“ vysvětluje Martina Látalová, obchodní ředitelka z Advantage Consulting, jedné z největších českých personálních agentur.
Manažer štěstí by měl mít především schopnost komunikace a empatie. Musí umět lidem naslouchat a získat si jejich důvěru, ale zároveň být schopný jejich potřeby tlumočit dál. Jeho úkolem je být kombinací psychologa i personalisty v jednom. Zároveň by měl mít zkušenosti z oblasti interní komunikace a marketingu. Mezi další úlohy manažera patří udržování dobré nálady ve společnosti za všech okolností, péče o přátelskou atmosféru mezi pracovníky a dobré vztahy na pracovišti, zkrátka pečovat o to, aby byli zaměstnanci spokojeni a bez zbytečných starostí.