Podle posledních zveřejněných údajů Úřadu práce ČR je v letošním roce zatím nejnižší nezaměstnanost od roku 2008. V únoru klesla na 5,1 procenta z lednových 5,3 procenta. V celé republice se od loňského léta počet volných pracovních míst drží nad hranicí 130 000. Zaměstnavatelé mají problém nalézt nové zaměstnance v potřebném množství a především s odpovídající kvalifikací. Podle ekonomů se situace na trhu práce promítne především na mzdových statistikách, kde se očekává velké zrychlení mzdového růstu.
Přichází konkurenční boj o kvalifikované zaměstnance
Společnosti stále více bojují s nedostatkem zaměstnanců, zejména specialistů. Velká poptávka je zvláště po technických profesích napříč všemi obory. Potenciální zaměstnavatel je tak nucen hledat kvalitní zaměstnance u konkurence. „Zjistili jsme, že jen pouhá čtvrtina lidí se aktivně poohlíží po novém zaměstnání, zbytek pracovníků pouze čeká, až je s lepší nabídkou osloví. Úspěšně tak mohou obsadit své pracovní pozice ty firmy, které dokážou onoho pasivního kandidáta najít, upoutat jeho pozornost a poté jej přesvědčit, aby pracoval pro jejich společnost. S tím je však spojeno mnoho výhod, které musí zaměstnavatel zaměstnanci poskytnout, včetně vyššího platového ohodnocení,“ popisuje situaci na trhu Martina Látalová, obchodní ředitelka z Advantage Consulting, jedné z největších českých personálních agentur.
Vzhledem k situaci na trhu práce se firmy připravují na změnu přístupu v náboru nových zaměstnanců. Pouhé vystavení inzerátu ztratilo význam již před lety. V posledních letech se mnohem více využívají marketingové nástroje, například náborové kampaně, jejichž cílem je přesně zacílit na konkrétní specialisty. „Náborové kampaně se soustředí na kreativní pojetí oslovení uchazeče, například řidiče neoslovujeme přes inzerci, tak jak to některé společnosti dělají, ale logicky přímo na benzínově pumpě. Krom náborových kampaní jsou hojně využívány mobilní aplikace, díky nimž vzniká možnost atraktivněji předat budoucímu zaměstnanci informace o společnosti, produktech, a tak si udržet jeho pozornost ještě před nástupem do práce. Aplikace navíc urychlují zaměstnancův adaptační proces a rozvoj v dané firmě,“ dodává Olga Hyklová, ředitelka společnosti Advantage Consulting.
Firmy se předhánějí v benefitech
Hlavním cílem společností je nabídnout zaměstnancům více zajímavých benefitů než konkurence, vybudovat dobré jméno společnosti a dosáhnout tak titulu leadera na trhu práce. „Zaměstnavatelé nyní vytváří kreativnější inzeráty i zajímavé nábory, posilují firemní kulturu či aktivně zapojují zaměstnance do svých projektů. Zkrátka budují dlouhodobou firemní perspektivu. Je zajímavé, jak se karta obrátila - svého zaměstnavatele si nyní vybírá sám kandidát. Právě proto zaměstnavatelé prostřednictvím dostupných nástrojů usilují o to, aby byli lepší než konkurence,“dodává Martina Látalová.
Krom toho, že firmy nyní kladou největší důraz na spokojenost svých nových zaměstnanců, soustředí se také na udržení zaměstnanců stávajících. Musí tak investovat své prostředky do oblasti benefitů, vzdělávání a rozvoje, ale také nabídnout možnosti kariérního růstu. Poté je hlavním úkolem firemních personalistů zaměstnance správně motivovat a nabízené výhody důkladně vypíchnout. „Dobře se starat o své zaměstnance je v dnešní době nutností, proto i naše společnost nabízí zaměstnancům nadstandartní výhody. Pro zaměstnance máme k dispozici privátní finskou saunu k příjemnému odpočinku a posilovnu. Další výhodou je možnost využívání firemního vozu Jaguar pro soukromé účely,“ popisuje firemní benefity HR Generalist Klára Janíčková z brněnské společnosti Purple Technology.