Firmy neumějí oslovit mladé zaměstnance. Ti jejich inzeráty považují za nudné.

Nezaměstnanost má v České republice dlouhodobě klesající tendenci. Podle evropského statistického úřadu Eurostat je dokonce s dvěma a půl procenty nejnižší v rámci celé Evropské unie. Čeští zaměstnavatelé tak mají velké problémy s obsazováním volných míst, přesto v roce 2018 hodlají nabírat nové síly ve velkém. Komunikace s nastupující generací takzvaných mileniálů či generací zet se ovšem tradičními metodami míjí s účinkem.

Majitelka personálních agentur AC Jobs a Advantage Consulting Olga Hyklová doporučila firmám změnu v přístupu nabírání nových zaměstnanců, a to právě z důvodu generační obměny. „Pro mileniály je používání moderních technologií každodenní rutinou, jejich komunikace probíhá přes sociální sítě. Očekávat, že odpoví na inzerát visící někde na webu ve znění: Hledáme flexibilního kolegu s ochotou učit se novým věcem, který se nebojí výzev, je velmi bláhové. Pro ně jsou to jen prázdné fráze,“ upřesnila majitelka personálních agentur.

 

Jak ale početnou skupinu dvacátníků a třicátníků oslovit? „Použít komunikační prostředky, které používají i oni,“ dodala Olga Hyklová a pokračovala: „Aktuálně nejúčinnější formou prezentace jsou kariérní videa, ale i ta mají specifická pravidla. Mnohaminutový monolog usmívajících se a do kamery mávajících lidí, kteří zdůrazňují přátelský kolektiv a deset let práce na jednom místě, je nonsens. Jako může být nezáživný psaný inzerát, tak stejně nezáživné můžou být i video záběry na skupinu lidí škrobeně sedících v jídelně, culících se v openspacu nebo tužících týmového ducha na kole.“ Jak ovšem Olga Hyklová upozornila, i při správném videu je zároveň nutné vybrat komunikační kanál. „Umístit i správně natočené video jen na vlastní webovky jsou vyhozené peníze. Spot se musí intenzivně šířit všemi cestami,“ dodala Olga Hyklová.

 

S jejím tvrzením souhlasí i Svatopluk Bagara, CEO vývojářského studia IQ Hub: „Jsme menší IT firma s velmi zajímavými projekty, přesto na naše nabídky hledající kolegy nikdo nereagoval. Rozhodli jsme se proto oslovit profesionály, kteří dokázali vytvořit správně zacílené video. Během jediného týdne jsme měli přes 50 tisíc zhlédnutí a dokázali oslovit na 11 tisíc programátorů a vývojářů. Do měsíce byli tři z nich součástí našeho týmu. Na začátku byly sice náklady vyšší, ve výsledku jsme ale ušetřili zhruba dvě stě tisíc korun. A efekt byl navíc velmi rychlý.

 

I když vyhovujícími technologiemi pro tvorbu spotů dnes disponuje každý zaměstnavatel, je dobré nechat výrobu na odbornících. Jak uvedla Olga Hyklová: „Důležité je správné zacílení. V případě mladých kandidátů je podstatné představit projekt, na kterém by pracovali, představit tým případných kolegů, manažera odpovídajícího za úkol. Častou chybou, která se v těchto videích objevuje, je přehnaný důraz na firemní kulturu. Tu ale uchazeč pozná sám na případném pohovoru, není třeba ji zmiňovat ve spotu na úkor dalších věcí,“ uzavřela Olga Hyklová.

 

Podle Hyklové se výborně hodí i zkušenosti s komunikací v rámci rodiny: „Už i děti na prvním stupni se učí rozpoznat reklamu mezi ostatními texty. Nikdy neslyšely slovo disketa, psací stroj, černobílá televize a nechápou, jak jsme mohli žít bez internetu a tabletů. Mnoho z dnešních dvacetiletých považuje pevnou linku za dekoraci na psací stůl – přizpůsobit se je jediná cesta, jak nové mozky pro svou firmu pochytat,“ shrnula Olga Hyklová, majitelka personálních agentur AC Jobs a Advantage Consulting.