Odborníci varují i před podvodnými nabídkami.
Firmy již naplno poptávají brigádníky na období letních prázdnin. Během května tak činí vůbec nejčastěji, některé však začínají už v zimě. Část společností zároveň upozorňuje na nízkou produktivitu některých brigádníků, zejména studentů. Podle odborníků je v tomto směru řešením spolupráce s dětmi zaměstnanců nebo s brigádníky z předchozích let. Experti taktéž varují před některými podvodnými nabídkami brigád, zejména za zahraničí.
Sezóna letních brigád se rychle blíží, během jara se na ni připravují zejména firmy, které na období prázdnin vypisují volné pozice. „Podle našich statistik se největší počet brigád v roce zadá v květnu, ale z toho je jen velmi malé množství s nástupem od 1. 7. Největší zájem ze strany uchazečů je pak v srpnu. Čistě letní výpomoci si firmy, soukromníci i pracovní agentury zadávají nejvíce v červenci a srpnu, tvoří zhruba 60 % ze všech inzerovaných nabídek. Je vždy lepší, pokud firmy s náborem začnou co nejdříve, ať mají časovou rezervu a nemusí se stresovat.“ řekl Daniel Hrtáň, jednatel společnosti Fajnbrigady.cz.
Jeho slova potvrzují i zástupci jednotlivých společností. „Před létem se vše snažíme řešit s dostatečným předstihem, tedy ideálně už během května,“ řekl Karel Vlach, generální ředitel společnosti Enbra, která se zabývá prodejem otopné techniky. Naopak firmy, které shánějí větší množství brigádníků na léto, se na jejich nábor zaměřují už začátkem roku. „Letos jsme navýšili kapacitu našich táborů na 5000 míst. Tomu odpovídá i počet výchovného a provozního personálu, který se vyšplhal na 300 brigádníků. S jejich hledáním jsme proto začali už v zimě, období dvou měsíců do letních prázdnin pak využíváme k celkovému proškolení personálu,“ řekl Michal Chmelař z Agentury Tapaza pořádající letní dětské tábory.
Nízká produktivita studentů
Zatímco některé firmy počítají se stabilním náborem i několika desítek brigádníků během léta, v jiných se může situace rok od roku lišit. „Vloni jsme řešili brigádníky prakticky po celý rok, nejen přes léto. Odvíjelo se to od postupného růstu tržeb velkoobchodu. Extrémem bylo loňské září, kdy jsme s 30 brigádníky složitě vykrývali provoz a vychystávání zboží na rozvozy. Letos v létě počítáme s tím, že se bude jednat pouze o jednotky brigádníků,“ uvedl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.
Nejčastějšími brigádníky bývají zpravidla studenti, existují však i četné výjimky. „Často se setkáváme s tím, že se jedná o běžné pracující lidi, kteří tuto brigádu vykonávají ve svém volnu, například během dovolené,“ doplnil Chmelař. Právě studentům však přitom podle Mazáka často chybí dostatečná produktivita. „Studenti berou brigádu jako jednorázový přivýdělek. Je proto potřeba je sledovat, v jejich práci lze často hledat velké rozdíly. Zatímco někteří pracovat chtějí a umějí, u jiných je situace opačná,“ doplnil Mazák.
Podle Marcely Vyskokové z personální agentury Advantage Consulting se některé firmy tento problém snaží řešit náborem studujících dětí svých zaměstnanců. „Takoví brigádníci jsou mnohem zodpovědnější, protože pracují ve stejné firmě jako rodiče a mnohdy mají možnost i přímo poznat jejich práci,“ uvedla.
Náskok firem před agenturami
Variantou je také navázaní spolupráce s brigádníky z minulých let, kteří se dané firmě osvědčili. „S brigádníky máme velmi dobré zkušenosti, vzhledem k celoroční spolupráci se školami se nám intenzivně hlásí i sami. Ne jednou se stalo, že u nás nakonec zůstali natrvalo,“ řekl Vlach. Mezi firmami v posledních letech také roste konkurence, aby pracovníkům v létě nabídly zajímavé podmínky.
„Uchazeče se snaží zaujmout různými způsoby, nejenom finančními odměnami. Oblíbené jsou i jiné typy benefitů jako výplata po směně či týdně a home office,“ popsal Hrtáň. Mezi další populární benefity pak lze zařadit i rozložení směn nebo příplatky za víkendové či noční směny. „Pokud je odměna menší, dorovnávají to firmy většinou benefity jako občerstvení či zdarma oběd nebo slevu na výrobky,“ doplnila Vyskoková.
Brigádu je možné sjednat si buď prostřednictvím agentury nebo přímo u daného zaměstnavatele. V prvním případě odpadá pro zájemce většina administrativy, zároveň to však znamená také nižší odměnu. Podle odborníků přitom existují dva typy uchazečů. „Jedni agentury ze zásady odmítají, druhým nevadí. V našem případě nejvíce brigád inzerují firmy, a to zhruba ze tří čtvrtin, v 16 procentech pak agentury,“ přiblížil Hrtáň.
Podvodné nabídky ze zahraničí
Nábor letních brigádníků se však netýká všech firem v Česku. „V závodě nemáme takový chod, abychom brali letní brigádníky. Práce často vyžaduje potřebnou odbornost a dovednosti, zpravidla ji proto zastávají pouze kmenoví zaměstnanci. V letních měsících máme navíc celozávodní dovolené,“ řekl Jiří Prášil mladší, výkonný ředitel koncernu ZKL, který se zabývá výrobou ložisek.
Variantou pro tuzemské zájemce je také brigáda v zahraničí, kde zpravidla mohou získat více peněz. V posledních letech se však množí počet podvodných nabídek. „Jejich součástí je často snový výdělek, se kterým se pojí vstupní poplatek. Po jeho uhrazení se však zájemci už nikdo neozve. Odolat vysokému ohodnocení a lákavým pracovním podmínkám není často snadné. Důkladný výběr zprostředkovatele brigády ale lidi před podvodníky může ochránit. Jednoduchou radou, jak nenaletět, je důkladně si prověřit zprostředkovatele brigády,“ řekla Vyskoková. Podle ní je zároveň nutné vždy i kratší brigádu smluvně podložit. „Nejčastěji jedná o dohodu o provedení práce, ústní dohody neplatí,“ uzavřela.