Nízké finanční ohodnocení, stereotyp, nezajímavá práce nebo nulový kariérní postup – to jsou nejčastější důvody, proč Češi mění zaměstnání. Přesto stále patří k věrným zaměstnancům, práci mění průměrně jednou za pět let.
Ještě před rokem 2015 měnili Češi zaměstnavatele průměrně jednou za osm let. Rok 2015 byla ale kvůli neustále se snižující míře nezaměstnanosti v jejich chování zlomový. Díky rostoucímu pracovnímu trhu se Češi už nebojí říct si o lepší platové i pracovní podmínky a v případě nespokojenosti hledat práci novou. Podle personalistů nyní mění práci průměrně jednou za pět let, výjimkou ale, zejména u mladých, nejsou ani odchody po několika měsících. „V roce 2015, kdy začala klesat míra nezaměstnanosti, se začal výrazně měnit pracovní trh. V oblasti náboru nových zaměstnanců byl pak zásadní rok 2016. Doba, kdy uchazeči přistoupili na nižší plat nebo neplacené přesčasy, skončila, naopak si podmínky začali diktovat a začal opravdový boj o zaměstnance. Ten v podstatě neustále trvá, zejména u specializovaných pozic se firmy předhánějí v tom, na co nové zaměstnance nalákat. A situace nebude lepší, protože opravdových specialistů je a bude na trhu práce nedostatek,“ řekla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
Podle odhadů personalistů bude práci měnit stále víc lidí. Právě nyní nastává jedna z vln velkých změn - s příchodem nového školního roku totiž řada Čechů nastupuje do nového zaměstnání. „Podle našich zkušeností nastupují Češi do nových zaměstnání nejčastěji s příchodem nového roku, tedy v lednu, nebo svůj pracovní poměr ukončí k poslednímu červnu, užijí si dlouhou dovolenou a do nového zaměstnání nastoupí v září. Právě teď tedy nastává období zaškolování nových zaměstnanců a snaha nově příchozí si udržet. V těchto situacích by ale měli být zaměstnavatelé velmi obezřetní, snaha nového zaměstnance zaujmout a přílišné věnování pozornosti na úkor stávajících zaměstnanců totiž může vést i k odchodu současných a už prověřených pracovních sil,“ varovala Olga Hyklová.
Potřeba je pečovat nejen o nové zaměstnance, ale i o ty stávající. V motivaci zaměstnanců proto nesmějí firmy polevovat. „Je třeba, aby firmy neustále investovaly do rozvoje zaměstnanců, plánování jejich kariérního růstu či vzdělávání. Zejména mladí lidé nemají problém odejít jinam, pokud mají pocit, že je jejich práce nikam neposouvá. Důležitý pro ně je kariérní postup a pestrá náplň práce. Například pro uchazeče v oblasti informačních technologií není při výběru nové práce rozhodující výše platu nebo benefity, ale unikátnost projektu, na kterém budou pracovat,“ upozornila Olga Hyklová. To potvrzuje i Radek Sedláček, Operations and Project Manager společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech, která nyní pro své brněnské inovační centrum hledá nové zaměstnance. „Obecně nabízíme oproti jiným IT firmám nadprůměrné platové ohodnocení, benefity jsou srovnatelné. Pro většinu uchazečů je ale největším benefitem možnost být u zrodu nového produktu a mít možnost ovlivnit transformaci společnosti Konica Minolta na firmu poskytující spravované IT služby. S tím se pojí velmi zajímavé kariérní možnosti včetně postupu na globální pozice v rámci korporace. Naše nabídka zaměstnání, která přináší automaticky možnost poznat japonskou kulturu, mentalitu a fungování japonské společnosti, je v brněnském IT odvětví unikátní,“ řekl.
Změnu zaznamenala i oblast benefitů. Mobilní telefon, stravenky nebo služební notebook už téměř nikoho nenalákají, firmy musejí být kreativnější. „Řadu benefitů už berou uchazeči jako samozřejmost. K těm běžným už patří 13. i 14. plat. Češi průměrně tráví v zaměstnání 40,5 hodiny týdně, chtějí ale mít čas také na své koníčky a řídit si svůj pracovní den podle sebe. Velmi oblíbeným benefitem je tak pružná pracovní doba nebo částečný či úplný home office. Podstatné je i pracovní prostředí, výjimkou tak nejsou relax zóny, možnost sportovního vyžití přímo na pracovišti nebo koutky s nabídkou pestrého občerstvení,“ popsala Olga Hyklová.